4 tips för att möta krisen (Covid-19) - Synos

4 tips för att möta krisen (Covid-19)

Covid-19 påverkar allt just nu, inte minst företag. Hur bör man tänka för att möta situationen? Här följer några tips:

Kommunicera med dina kunder

När man drabbas av krisen är det lätt hänt att man fokuserar inåt i organisationen, men lika relevant är förmågan att hålla igång kommunikation ut till kunder.

Hur reagerar de på läget? Vad vill de se för förändringar i din utbud? De företag som känner sina kunder bäst är de som kommer klara sig bäst.

  • Du kan erbjuda konsultationer online, t.ex. via videosamtal
  • Organisera FB/Instagram live: Q&A sessioner t.ex focus på specifika behandling som hårborttagning
  • Anordna social media tävlingar för dina följare, att fixa tävlingar är ett smart sätt att skapa engagemang

Vårda personalen – din viktigaste tillgång

Vi befinner oss i en kris vilket drabbar människor på olika sätt. En god lagkänsla skapas inte per automatik. Oavsett hur din personal reagerar är det viktigt att vara uppmärksam, transparent och kommunikativ.

  • Lita på din personal och ha en öppen dialog
  • Prata om vad som förväntas och om vilka förväntningar som finns

Analysera din verksamhet

Gör en analys av din verksamhet för att sedan stärka och utveckla den.

  • Förbered verksamheten på olika scenarion, där virusets spridning minskar inom ett par månader eller där spridning pågår längre. Se över dina kostnader, ska t.ex. marknadsföringsbudgeten vridas ner?
  • Gå till ditt företags hemsida och titta på dem med kundens ögon, är det lätt att hitta dig? att boka in behandlingar osv.
  • Även fundera på om ditt budskap är tydligt och förståeligt

Tänk utanför boxen

Man borde inte enbart fokusera på krisen just nu, utan också försöka se framåt.

  • Ett nytt läge skapar osäkerhet, men också idéer för den som vågar tänka nytt. Hur planerar och utvecklar du verksamheten? Kan dina tjänster möta ett nytt behov?
  • Oavsett om det gäller fysiska tjänster eller fysiska produkter så kommer företager med omställnings- och utvecklingsförmåga vara de som står starkast genom krisen.